Als je aan het hoofd staat van een organisatie of ondernemer bent, krijg je ooit van doen met (ziekte)verzuim onder medewerkers. Hoewel de meesten van hen binnen een paar weken weer aan het werk gaan, komt het helaas ook vaak voor dat een zieke werknemer langer uit de roulatie blijft. Je bent dan verplicht om samen met de medewerker in kwestie voor een effectief re-integratietraject te zorgen. Er zijn twee manieren om de werknemer op de werkvloer te laten terugkeren: een eerste spoor traject en een tweede spoor traject. Bij eerste spoor re-integratie gaat de medewerker bij de huidige werkgever aan de slag en krijgt die eventueel een nieuwe of een aangepaste functie. Als tweede spoor re-integratie aan de orde is, wordt de medewerker begeleid bij het zoeken van passend werk bij een andere werkgever.
Heb jij medewerkers in dienst en heb je vragen over re-integratie? Heb jij bijvoorbeeld de vraag of je de juiste stappen zet? Een expert kan je bijstaan in re-integratietrajecten bij arbeidsongeschiktheid en het voeren van beroep en bezwaar bij arbeidsongeschiktheid. Ook heeft die een antwoord op al je vragen als je eigenrisicodrager voor de Ziektewet bent.
Helpende factoren bij re-integratietrajecten
Er ontstaan soms conflicten rondom re-integratietrajecten, waaronder onenigheid over de precieze betekenis van de term passende werkzaamheden. Ook komt verdeeldheid in het kader van re-integratie vaak voor, onder meer over het aantal re-integratie-uren. Daarnaast zijn er in sommige situaties meningsverschillen over het functioneren. Verder komt het geregeld voor dat werkgevers er een dubbele agenda op nahouden, omdat zij van de zieke werknemer af willen. Als werkgever doe je er hoe dan ook verstandig aan je uitgebreid te laten informeren en begeleiden. Mocht er toch een conflict ontstaan, dan ben je daar goed op voorbereid en voorkom je juridische geschillen. Een slepend juridisch proces wil je vanzelfsprekend graag voorkomen. Het is daarom belangrijk om onzekerheden en onduidelijkheden samen met de werknemer te bespreken, en op een zo goed mogelijke voet te blijven. Daarbij is het een helpende factor om te proberen elkaar te respecteren en elkaars belangen te begrijpen.
Gecertificeerde externe vertrouwenspersoon
Slachtoffers van ongewenste omgangsvormen zouden terecht moeten kunnen bij een externe vertrouwenspersoon. Hoewel iedere werkgever zijn medewerkers een veilige werkomgeving hoort te bieden, kan toch sprake zijn van grensoverschrijdend gedrag of van misstanden die de veiligheid op de werkvloer schaden. Dit kan uiteindelijk leiden tot (langdurige) uitval. Werknemers die geconfronteerd worden met ongewenst gedrag kun je na een incident laten begeleiden door een gecertificeerde externe vertrouwenspersoon. Een werknemer die zich gepest, geïntimideerd of gediscrimineerd voelt heeft hier baat bij. Een externe vertrouwenspersoon helpt slachtoffers van ongewenste omgangsvormen in een setting die gegarandeerd vertrouwelijk is en zoekt samen met deze persoon naar constructieve oplossingen.
Leave a Reply