De auto-industrie ondergaat een ware transformatie, daar komt bij dat de meeste autoproducenten het met elkaar eens zijn dat de aankomende tien jaar meer zal veranderen dan de twintig voorafgaande jaren. Hierbij wordt 2025 als streefdatum en omslagpunt genoemd dat materialen, brandstof- en productiekosten en zelf de fabrieken er aangrijpend anders uit zullen gaan zien.
Het streven is om voor geleidelijke uitfasering van auto’s die uitsluitend worden aangedreven door interne verbrandingsmotoren te zorgen, om de simpele reden dat regeringen hun klimaatdoelstellingen willen halen. De groei van elektrische en hybride voertuigen zullen naar schatting tegen 2025 30% van alle autoverkopen uitmaken. Terwijl dit in 2016 nog minder dan één procent ‒ een miljoen auto’s ‒ wereldwijd afkomstig was van de elektrische plug-in voertuigen.
Het Amerikaanse J.P. Morgan’s Researchteam verwacht dat het marktaandeel van elektrische auto’s in 2025 wereldwijd op bijna 8% (8,5 miljoen voertuigen) zal zitten. De groei van Hybride auto’s zal in het geheel sterk achterblijven met een verwacht aandeel van niet meer dan 3%. Dit betekent dat auto’s met alleen een verbrandingsmotor dan nog maar 70% van het marktaandeel hebben, dit zal in de verdere toekomst dalen tot 40% rond 2030 door de andere opkomende markten.
Is een elektrische auto leasen met het blik op de toekomst raadzaam?
Elektrische auto’s zijn dan wel meer mainstream aan het worden, voorlopig zijn ze heel anders dan hun tegenhangers die op gewone brandstof rijden. Het lijkt misschien goedkoper als je de brandstof- en onderhoudskosten afweegt tegenover een auto met brandstofmotor, maar de kosten kunnen hoger uitpakken door het installeren van een thuislaadstation. En dan hebben we het nog niet gehad over de fluctuerende laad prijzen bij de snel laadstations.
Was het vanaf 2016 door de 4% bijtelling zeer aantrekkelijk om elektrisch te leasen, is daar sinds 2020 langzaam verandering in gekomen door de 8% bijtelling. Nu in 2021 is dat 12% geworden voor auto’s tot € 45.000, daarboven is de bijtelling 22%, wat gelijk is aan een niet elektrische aangedreven auto (niet ouder dan 15 jaar).
Mensen met een leasecontract hebben een beperkt periode-eigendom, deze ligt meestal tussen de twee en vier jaar. Na die tijd zijn de auto’s rijp voor een ‘upgrade’ en verdwijnen ze meestal naar een handelaar. Het is bekend dat automobilisten die kiezen voor elektrisch rijden eerder technologie liefhebber zijn dan een typische autoliefhebber. Daarom is het leasen ervan ook een bewuste keuze, want voor de bijtelling hoef je het straks niet meer te doen. De auto’s die eraan komen worden wel goedkoper, kijk bijvoorbeeld naar de Tesla’s die waren een paar jaar geleden rond de honderdduizend euro. Nu zijn de al ongeveer de helft zoals de Tesla Model 3 en de Tesla Model Y die eraan gaat komen. Vooral die laatste zal waarschijnlijk een populair model gaan worden omdat het een elektrische suv is waar veel vraag naar is en een stuk goedkoper is geworden, wil je meer weten over deze auto, hier lees je alles over de Tesla Model Y.
Gaan de batterijen echt zo lang mee?
Hoe meer elektrische voertuigen, hoe beter de technologie die in de batterijpakketten wordt toegepast. Maar naarmate de elektrische auto ouder wordt neemt de actieradius af. Houdt naast afschrijving en technologische innovatie ook rekening dat dit soort auto’s meer beperkingen hebben dan gewone auto’s. Een Nissan Leaf 2019 bijvoorbeeld heeft met zijn batterijpakket van 40 kWh heeft net een actieradius van 240 kilometer, terwijl de folder wat anders vermeld.
En aangezien mensen leaseauto’s nemen omdat ze veel kilometers maken, is dit wel een aandachtspunt om naar te kijken. Iedere rit wordt met deze beperkte actieradius verplicht goed vooruit te plannen om zo geen laadstation te missen. Autofabrikanten garanderen een hoop en zullen zich altijd in heel veel bochten wringen om het op papier zo mooi mogelijk te verkopen.
De vraag: Wordt elektrisch rijden de toekomst? Als het aan iedere regering licht wel. Voorlopig zullen de batterij-kosten nog moeten verlagen. Met de op ogenblik toenemende productieschaal van batterijen dalen de prijzen zo’n 15 tot 20% per jaar. Helaas zullen de kosten van grondstoffen voor het maken ervan in de loop van de tijd toenemen wat dan niet meer in verhouding staat tot het batterijpakket.
Leave a Reply