Die persoon ligt in de kreukels. Wat bedoelen ze daarmee en wat is daar de achtergrond achter. In de kreukels heeft iets te maken met verkreukelen van materiaal. Van bijvoorbeeld stof die verkreukt is of een auto waarbij het plaatwerk een aantal deuken of kreukels heeft. Maar we gebruiken ook vaak in de kreukels als een persoon het niet meer kan bijbenen, het te veel wordt of gewoon niet meer ziet zitten. Dat is in elke relatie zo, dus ook in je relatie met je leverancier. En daar wil ik het graag met je over hebben, want in de praktijk komt het maar al te vaak voor dat een van de partijen in de kreukels ligt. En dan vaak de ander daar neerbuigend over praat, doet of oordeelt en wat het effect van de samenwerking geen goed doet. In een eerste reactie wijzen we dan naar de ander om te stellen dat het aan de ander ligt. Waarmee men eigenlijk wil zeggen, het ligt vooral niet aan mij. Met als resultaat dat je kunt zeggen dat je er niet voor verantwoordelijk bent en dus daarvan voor gevrijwaard wordt. Wat het voordeel voor jou geeft dat je zelf niks hoeft te doen.
Neem verantwoordelijkheid
Het komt dus allemaal neer op het nemen van verantwoordelijkheid. Want als de ander in de keten wat verzuimd wordt jouw product richting de klant er niet beter van. Bij leveranciersmanagement gaat het er dus niet om dat je de ander de schuld geeft maar uitdaagt om het steeds beter te doen. In plaats van het zoeken naar de dader wordt dat het uitdagen van de ander en indien deze er niet aan kan voldoen, hem of haar helpen totdat je hebt bereikt wat je doel was. En dat gaat in de praktijk nog wel eens mis. Mensen hebben vanuit de natuur veel oog voor wat er niet goed gaat en als je daar alleen maar op let heb je de ander zo op de kast. Met als gevolg dat de relatie onder druk komt en je eigenlijk niet bereikt wat je wilt. Ook dat is belangrijk.
Hoe moet het dan wel
Het is van groot belang dat je de moed hebt om de ander de ruimte te geven om het goed te doen. Niet alles af te branden maar serieus de ander de mogelijkheid te bieden om iets te leveren. Kijk dan wat goed is en probeer de ander de leiden naar beter. Makkelijk gezegd maar in de praktijk nog niet zo makkelijk.
Leave a Reply