Honda maakte in 1964 haar debuut binnen de topdivisie van de motorsport, de Formule 1. Honda oprichter Soichiro Honda hield al van kinds af aan van racen, in de jaren 30 ging hij met een zelf aangepaste Ford de strijd aan met zijn broer. De interesse in metaal en machines zorgde ervoor dat in 1948 Honda Research Institute werd opgericht. Al snel na de oprichting maakte Honda motoren voor meerdere raceklasses, daardoor kreeg Soichiro Honda de droom om winnaar te worden met een auto die hij compleet zelf zou maken, zowel het chassis als de motor. Deze droom werd werkelijkheid in 1964.
De eerste jaren van Honda in de Formule 1
Het eerste seizoen ging gepaard met teleurstellingen, er waren veel meer teleurstellingen dan hoogtepunten. Tot Richie Ginther de Honda RA272 in 1965 naar de overwinning stuurde tijdens de GP van Mexico. Toen in 1967 wereldkampioen John Surtees voor Honda ging rijden, behaalden ze een memorabele tweede Formule 1 overwinning tijdens de GP van Italië. Na een teleurstellend seizoen in 1968 besloot Honda zich terug te trekken uit de Formule 1 om al hun middelen en aandacht te verleggen naar het ontwikkelen van nieuwe auto’s.
De terugkeer in 1983
Nadat ze zich 15 jaar eerder uit de Formule 1 hadden teruggetrokken, keerde ze net voor de laatste race in het seizoen van 1983 als motorleverancier terug. Ze gingen hun turbomotoren leveren aan het team van Williams, in die eerste race eindigde Keke Rosberg gelijk op de vijfde plaats. In 1984 won Rosberg de GP van de Verenigde Staten en behaalde daarmee de eerst overwinning sinds de terugkeer van Honda. Honda en Williams bleven zich ontwikkelen en in 1886 wonnen ze voor de eerste keer het constructeurskampioenschap, in 1987 herhaalde ze dat kunstje en Williams coureur Nelson Piquet won voor de derde keer in zijn loopbaan het coureurskampioenschap. In die tijd maakte het Lotus team ook gebruik van een Honda motor, tijdens de Britse GP eindigde alle door Honda aangedreven wagens op de eerste, tweede, derde en vierde plaats. Honda zou de jaren daarop de Formule 1 blijven domineren. In 1988 stapte Williams over op Judd en ging Honda een samenwerking aan met McLaren, dat jaar wonnen ze 15 van de 16 races en werden daarmee weer eerste in het constructeurskampioenschap, McLaren coureur Ayrton Senna werd kampioen. In 1989, 1990 en 1991 won McLaren ook beide titels met respectievelijk Alain Prost en twee keer Senna als wereldkampioen. Met de winst van Gerhard Bergers tijdens de laatste GP in 1992 sloot Honda hun tweede tijdperk goed af.
In 2000 keerden ze weer terug
In 2000 keerde Honda weer terug door motorleverancier te worden van het Britse team BAR. De eerste jaren waren niet heel succesvol, de hoogste plaats in 2000 was een vierde plaats, in 2001 haalde villeneuve twee podiumplekken. 2002 en 2003 waren weer heel teleurstellend, echter ging het in 2004 weer beter. Dankzij zes derde en vier tweede plekken van Jenson Button eindigden ze als tweede in het constructeurskampioenschap. In 2006 kocht Honda het team over en deed mee aan het kampioenschap onder de naam Honda Racing F1. In 2006 werden ze weer tweede in het constructeurskampioenschap, toch besloten ze in 2008 het team weer te verkopen aan Ross Brawn die het team veranderde tot Brawn GP. Twee jaar later verkocht Ross Brawn het team weer aan motorleverancier Mercedes-Benz en werd het Mercedes GP die de huidige Formule 1 domineren.
In 2015 kwamen ze weer terecht bij McLaren
Om meer te leren over het hybride tijdperk besloot Honda in 2015 weer Formule 1 motoren te maken en ging het weer in zee met McLaren. Echter werd de tweede samenwerking tussen deze grootmachten in de motorsport geen succes, de motor bleek te zwak en te onbetrouwbaar, hoewel McLaren hier waarschijnlijk ook wel een aandeel in had. Toen McLaren na twee seizoenen Honda er genoeg van had stapte het over op Renault. Honda ging samenwerken met Toro Rosso, hier kregen ze veel meer ruimte om de motor te ontwikkelen hoe zij het zelf voor ogen hadden. Na een half jaar Toro Rosso had Honda al dergelijke ontwikkelingen gemaakt dat het grote Red Bull Racing team genoeg gezien en besloot om in 2019 van Renault naar Honda over te stappen. Tijdens de winter heeft Honda grote prestaties geleverd en lijkt Renault te zijn gepasseerd op het gebied van kracht en betrouwbaarheid. Twee derde plekken en drie vierde plekken van Max Verstappen tijdens de eerste vijf GP’s van 2019 draagt hieraan bij. Honda hoopt met Red Bull Racing en diens zusterteam Toro Rosso weer grote successen te boeken in de Formule 1. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Red Bull en Honda? Kijk dan op gptoday.net.
Leave a Reply