Zelfgestuurd leren is belangrijk voor ons zelfvertrouwen, eigenwaarde, en zelfgroei.
Kinderen leren zichzelf te onderwijzen
Vanaf het moment dat we geboren worden, leren we. We worden niet ‘onderwezen’, maar we leren. We gebruiken ons bewustzijn van onze omgeving en onze zintuigen om te groeien en te ontwikkelen. Dit leren is zelfgestuurd, zelf geïnitieerd en maakt deel uit van ons voortbestaan. Het is geen eigenschap die sommigen van ons hebben en anderen niet, maar een eigenschap waarmee we allemaal zijn geboren.
Naarmate het leven vordert, lopen onze kinderen het risico het vermogen van zelfgestuurd leren te verliezen. Naarmate meer formeel leren overneemt en kinderen in het ‘onderwijs’ -systeem worden geplaatst, is er een risico dat ze hun zelfvertrouwen, liefde voor leren en het vermogen om zelf te denken verliezen. Ze stoppen zelf te ontdekken en verwachten dat antwoorden worden gegeven in plaats van gecreëerd. In plaats van een volwassene om hulp te vragen om een taak te voltooien, gebruiken ze deze hulp om te leren, maar beginnen ze op een volwassene te vertrouwen om de taak te voltooien en hen het antwoord te geven.
Dus hoe creëren we een wereld voor ons kind die bevorderlijk is voor zelfgestuurd leren wanneer ‘educatie’ de structuur van de samenleving is?
1. Stimuleer nieuwsgierigheid
Geef je kinderen een stimulerende omgeving. Terwijl de samenleving verandert, verandert ook de manier waarop we ouder worden. We zijn een samenleving geworden die de behoefte voelt om onze kinderen te beschermen en om ze veilig te houden. De veiligheid van onze kinderen moet altijd voorop staan, maar mag niet leiden tot isolatie van ontdekking. Door een omgeving te bieden vol activiteiten die hun zintuigen prikkelen, nieuwsgierigheid creëren en een niveau van risico nemen toestaan, geven we onze kinderen de kans om hun vaardigheden te ontdekken, hun gedachten in twijfel te trekken en zichzelf uit te dagen. Ze leren zelf antwoorden op vragen of problemen te vinden. Je kan de nieuwsgierigheid stimuleren door middel van speelgoed. Een bekend merk die de nieuwsgierigheid stimuleert is het merk Spectro. Dit merk produceert verschillende experimenteersets, waarmee kinderen aan de slag kunnen met experimenteren. Als uitgangspunt kun je hiervoor de Spektro starter aanschaffen. Deze set bevat 32 onderdelen en is het uitgangspunt om te experimenteren.
2. Wees geduldig
In deze drukke wereld zijn we veel te snel om kinderen op te jagen. We zeggen dat ze moeten opschieten of we moeten een taak voor hen voltooien, zodat we verder kunnen gaan met de volgende. Geduld hebben is een vaardigheid die we als ouders opnieuw moeten leren. Door onze kinderen de tijd te geven die nodig is om zelf dingen te regelen, investeren we in hun toekomst op lange termijn.
3. Geef aanmoediging en een beloning
Kinderen moeten zich goed voelen over zichzelf en een gevoel van voldoening hebben. Door hen aanmoediging en lof te geven, wekken we een gevoel van prestatie en succes. We versterken dat het het proces van leren en ontdekken van waarde is, niet het resultaat. Aanmoediging en lof gaat over het herkennen van alle kleine dingen die ze doen, niet alleen het eindproduct of de uitkomst, maar de kleine stappen die ze zetten. Het is belangrijk dat we hen aanmoedigen om door te gaan en hen te prijzen voor de geweldige dingen die ze doen, zelfs als het resultaat niet was wat ze wilden. Bemoedigende en prijzende inspanningen leiden tot een kind dat zal blijven geloven dat het alles kan overwinnen waar hij zijn hart en ziel op richt.
4. Zorg voor hun interesses
Toon interesse in hun interesses. Wees aanwezig in hun leven door te delen wat hen interesseert en hen de kans te geven om deze interesses uit te breiden. Gebruik hun interesses om ze te verbinden met de bredere wereld. Wijs op dingen die verband houden met hun interesse in het milieu. Vergroot hun interesse, waardoor uitbreiding in ontwikkeling en leren ontstaat, door een omgeving aan te bieden die hun interesse naar het volgende niveau drijft of hun interesse gebruikt om een nieuwe interesse te introduceren.
5. Stel open vragen
Open vragen zijn vragen die geen antwoord van één woord vereisen. Ze vereisen gedachte en gesprek. Door open vragen te stellen, dagen we onze kinderen uit om te denken met reden, creativiteit en onafhankelijkheid. Kinderen die vanaf jonge leeftijd over dingen hebben leren nadenken, zijn beter uitgerust om informatie die ze van de wereld om hen heen krijgen, te relateren aan hun ervaringen in het verleden en het heden. Er is geen goed of fout antwoord op een open vraag. Door open vragen te stellen, geeft u uw kind toestemming om verder te denken dan het voor de hand liggende, om zichzelf te uiten en om hun gevoelens en gedachten te erkennen en te communiceren.
Leave a Reply